• يکشنبه ١٩ شهريور ١٤٠٢-١٥:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٤٧٨
در جریان بررسی گزارش حسابرسی 1401شرکت بهره‌برداری مترو مطرح شد؛ 12-175

از مغفول ماندن صورت های مالی در گزارش حسابرس تا الزام دولت به راه اندازی متروی پرند و هشتگرد

اعضای شورای شهر تهران در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورا نسبت به برخی اقدامات و عدم انجام موارد تکلیفی از مجموعه مدیریت شهری انتقاد و بر الزام دولت به راه اندازی متروی پرند و هشتگرد تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گزارش حسابرسی شرکت بهره ‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه برای سال مالی 1401 در صحن قرائت شد و اعضا این موضوع را مورد پایش و بحث قرار دادند.
بر این اساس حسابرس قانونی در قرائت گزارش حسابرسی شرکت بهره ‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه برای سال مالی 1401 عنوان کرد: صورت های مالی شرکت یاد شده شامل صورت وضعیت های مالی سود و زیان، تغییرات در حقوق ماهیانه، جریانات نقدی در سال مالی منتهی به تاریخ مزبور و یادداشت های توضیحی مورد بررسی قرار گرفته و نظر تخصصی حسابرسان در تاریخ 29 اسفند 1401 از تمام جنبه های با اهمیت و حسب استانداردهای حسابداری به نحو منصفانه و مطلوب است از این رو در مبنای اظهار نظرمسئولیت های این موسسه آمده است که شواهد حسابرسی های کسب شده بعنوان مبنای اظهار نظر کافی و مناسب است.
وی در قرائت بند های تاکیدی بر مطلب خاص این حسابرسی نیز اظهار کرد: شرکت بهره ‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه در اجرای تکالیف مصوبه شورای اقتصاد جهت توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و به موجب قرارداد موجود این مجموعه با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مربوط به یارانه صرفه جویی ارزی بابت خرید و یا بازسازی واگن های مترو تایید شده و در عملکرد آن منظور گردیده است. 
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شرکت موظف بوده که بندهای تکلیفی را اصلاح کند، گفت: در گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۲ قابل پذیرش نیست که بندها همچنان وجود داشته باشد و این نشان از وجود نقاط ضعف در عملکرد است ضمن آنکه علاوه بر ابلاغ نامه مدیریتی در مواردی نیز اصلاحات صورت گرفته و تعیین تکلیف شده است.
پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز با تأکید بر اینکه درصد انجام تعهدات و رفع بندهای تکلیفی باید بررسی شود، خاطرنشان کرد: با قرائت گزارش ها می توان به این مقوله دست یافت که ببینیم علت عدم انجام موارد تکلیفی چیست و چرا روند آن عملیاتی نشده است تا شورا بتواند برای رفع این بندها برای سال 1402 کمک های لازم را صورت دهد.
 
علوی: دست بردن در سپرده کسورات قانونی تخلف است
سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا هم در ادامه بررسی این دستور، با بیان اینکه عناوین مطرح شده نباید موجب فریب ما شود، با بیان اینکه اوضاع شرکت بهره برداری مترو به هر شکل مطلوب نیست، گفت: زیان انباشته چندین هزار برابر سرمایه است و بازرس می گوید که مشمول ماده 141 شده و باید این مسائل را برطرف کرد.
وی ادامه داد: وقتی مسئولیت یک شرکت را بر عهده می گیریم مسائل باقی مانده از گذشته نیز در کنار مسائل روز بر عهده مدیریت است؛ دغدغه های شهرداری و شورا باید یکسان شود و اینگونه نباشد که ابراز امیدواری کنیم که در آینده رفع شود.
علوی با تأکید بر اینکه دست بردن در سپرده کسورات قانونی تخلف است، یادآور شد: پرداخت بدهی از این محل قانونی نیست؛ این اقدام تنها مرتبط با شرکت مترو نیست و به دیگر شرکت ها نیز مربوط می شود اما تخلف است.
رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در خصوص ایستگاه مترو شهید سلیمانی شهر هشتگرد مباحثی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ وجود داشته که هنوز هم حل نشده است. این وظیفه چه کسی است که باید حل می کرده است؟
علوی ادامه داد: یا در مورد اسناد مالکیتی که دوستان در آن مستقر هستند. اینکه دیگر برای خود شهرداری است. به نظرم باید دغدغه های دوستان با دغدغه های شورا نزدیک شود.
وی در ادامه با بیان اینکه دست بردن در سپرده کسورات قانونی تخلف است، گفت: در گزارش ۱۴۰۰ برای اینکه وضعیت شرکت را بهتر نشان دهند سپرده ها را جا به جا می‌کنند در حالی که سپرده های قانونی باید بمانند تا زمانی که در محل خود مصرف شوند.
 
تشکری هاشمی: صورت های مالی در گزارش های حسابرسی مغفول مانده است
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه متاسفانه موضوع صورت های مالی 1400 و 1401 در گزارش های حسابرسی مغفول مانده است تأکید کرد: یکی از ابتکاراتی که باید ایجاد شود، ارائه صورت های مالی است تا انحراف از بودجه مصوب و میزان تحقق برنامه ها و تفریق بودجه مشخص شود؛ بنده کم و بیش در جریان اقدامات هستم اما بهتر است که گزارش وضعیت بطور واقعی ارائه شود تا مباحثی از قبیل هزینه کردها در بخش های مختلف اعم از بازسازی و یا اورهال کردن واگن ها و مسائلی از این دست روشن و شفاف شود .
وی در انتقاد از وجود نقص های مکرر در برخی فراز های حسابرسی ادامه داد: ما اینجا در مورد خرابی پله برقی تذکر می دهیم اما باید در صورت مالی لحاظ شود که آیا به پیمانکار سپرده شده بود یا خیر؟ اینکه صورت مالی در گزارش حسابرسی لحاظ نشده، جای ایراد است. تقاضا داریم که این روند اصلاح شود و از حسابرسان نپذیریم که گزارش ناقص ارائه دهند.
 
مظفر: هیچ یک از مجموعه مدیریت های شهری خودمختار نیستند
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا هم با بیان اینکه متاسفانه عدم توازن در حقوق و دستمزد و عدم رعایت عدالت در میزان دریافتی پرسنل، یکی از مشکلات مدیریت شهرداری در بخش نیروی انسانی است اظهار کرد: به چه حقی شرکت مترو، اطلاعات کارکنان رسمی و قراردادی و میزان دریافتی آنها را که طبق الزام شورای شهر باید به صورت یکپارچه در سامانه قرار می گرفت، ثبت نکرده است؟
وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از مجموعه مدیریت های شهری خودمختار نیستند اضافه کرد: با تغییرات مدیریت در مترو، افرادی وارد مجموعه شده اند و کارشناسان و خبرگان فعال در این شرکت انگیزه  و امید چندانی برای ادامه فعالیت ندارند.
مظفر در پایان اذعان کرد:ما انتظار داریم تا شرکت مترو تهران این الزامات را انجام دهد چرا که اگر ترک فعلی در این خصوص صورت گیرد کمیسیون برنامه و بودجه طی چند ماه آینده ورود جزئی تری به این مقوله خواهد داشت و از طریق ابزارهای دیگر پیگیری های نظارتی خود را صورت خواهد داد.
 
امانی: تجمع اعتراضی پرسنل انتظامات مترو در مقابل شورا
در ادامه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در تذکری با بیان اینکه در روز سه شنبه هفته گذشته تعداد زیادی از پرسنل انتظامی حاضر در مترو مقابل شورا تجمع کردند، گفت: ریشه این تجمع به وجود اختلاف با مدیریت مترو در حوزه انتظاماتی بود که ۶۰۰ نفر در این حوزه فعال هستند و مسائل و مشکلاتی داشتند که باید پیگیری و پاسخ داده شود.
آخوندی در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: گزارشات حسابرسی بر اساس صورت های مالی است وعملکرد مجموعه ها در این گزارشات بررسی نمی شود بلکه در گزارشات نظارتی به عملکرد، میزان تحقق بودجه و میزان پیشرفت اقدامات پرداخته می شود.
وی ادامه داد: ما در خصوص تبصره ها نیز دو مورد طبق گزارش حسابرس عملیاتی نشده و باید میزان تحقق آن انجام به سرعت صورت گیرد.
 
صادقی: بند های تکلیفی 1401 مترو نسبت به 1400 کمتر شده است
احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه صورت های مالی ضمیمه گزارشات حسابرسی است، اظهار کرد: چهار تکلیف در کمیسیون برنامه و بودجه برای گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۱ شرکت مترو لحاظ شده است.
وی ادامه داد: شرکت مترو موظف است ظرف یک ماه نسبت به تعیین تکلیف اخذ سند مالکیت تعدادی از ساختمان ها و زمین های در اختیارهمچون ساختمان مرکزی، امیرکبیر، راهبران شهر ری و تعمیرگاه علی آباد اقدامات مقتضی را انجام دهد.
وی خروج ۱۳۰ هزار برابر سرمایه زیان انباشته، تعیین تکلیف ایستگاه شهید سلیمانی هشتگرد و رعایت الزامات قانونی در اصلاحیه قانون تجارت در مفاد اساسنامه و پرداخت بدهی های مالیاتی، حقوقی و تکلیفی را از دیگر موارد عنوان کرد و ضمن تاکید بر ضرورت تسریع اقدامات خواستار شد تا گزارش نهایی سال مالی 1401 از سوی این شرکت به صحن شورای شهر تهران تسلیم شود.
 وی در ارائه پیشنهادی خواستار این شد تا عطف به اقداماتی که در دوره های گذشته مرسوم بوده است کل گزارش حسابرسی باید در سامانه شفافیت ثبت شود.
 
درستی: ۵۵۰میلیارد تومان از بهینه سازی مصرف سوخت طلبکاریم
مسعود درستی در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برای سال های ۱۴۰۰ و  ۱۴۰۱ با بیان اینکه اختلاف حساب با شرکت واگن سازی در سال ۱۴۰۰ بوده که در سال ۱۴۰۱ لحاظ نشده است، اظهار کرد: شرکت واگن سازی ۳۲ میلیارد تومان از ما طلب دارد که به دلیل عدم وجود اسناد، ما این موضوع را قبول نداریم. آخرین توافق این بوده که آخرین مستندات ارائه شود و در یک کارگروه این اسناد مورد بررسی قرار بگیرد و اگر مورد توافق قرار نگرفت به کمیسیون ماده ۳۸ برود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه با بیان اینکه مشکل بهینه سازی مصرف سوخت رفع شده و ۵۵۰میلیارد تومان از این محل طلبکار شده ایم، خاطرنشان کرد: باید سازمان مدیریت اجازه پرداخت را بدهد که خوشبختانه عدد قابل توجهی است و از ظرفیت حضور شهردار تهران در هیات دولت بهره خواهیم برد.
وی با تأکید بر اینکه قرارداد بیمه در پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام می رسد، تصریح کرد: تمام دارایی های انبار در آن زمان بیمه شده و پس از آن دارایی ها بیمه ندارد؛ آخرین قرارداد ما با بیمه ایران به اسفندماه سال ۱۴۰۰ برمی گردد که مقرر شده قرارداد شناور با بیمه ایران منعقد شود.
درستی با اعلام اینکه از گذشته شرکت دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان ده بوده است، یادآور شد: ما هیچ امیدی به اینکه در آینده به شرکت سودده تبدیل شویم، ثبت نکرده ایم و این بند در گزارش سال ۱۴۰۱ لحاظ نشده است.
وی افزود: در اواخر سال ۹۷ مقرر می شود که بر اساس یک تفاهم نامه طی ۹ ماه شهر جدید هشتگرد هزینه ها را پرداخت کند و بهره برداری آغاز شود؛ دو سال از آن ۹ ماه گذشته و در ۳۱ مردادماه جلسه ای با استاندار البرز و مدیرعامل شهر جدید هشتگرد داشتیم و صورت جلسه ای امضا شد که بر اساس آن زمینی به شهرداری تهران برای پرداخت مطالبات گذشته و آینده تحویل داده شود.
درستی با بیان اینکه در ۱۵ مهرماه نیز جلسه بعدی برگزار می شود، تأکید کرد: تاکنون زمینی انتقال داده نشده اما قول دادند که تا ۱۵ مهرماه تحویل زمین انجام خواهد شد اما به این معنا نیست که اقدامات را در مسیر هشتگرد متوقف کنیم.
با افزایش سرمایه از شمول ماده ۱۴۱ خارج می‌شویم
وی با اشاره به زیان انباشته نزدیک به ۱۴۰ هزار برابری شرکت مترو، یادآور شد: ۱۳۹ هزار برابر شدن نسبت به سرمایه شرکت که صفر است، عدد کوچکی است و ممکن است امسال از مرز ۱۵۰ هزار برابر نیز بگذرد اما به دنبال این هستیم که با افزایش سرمایه از شمول ماده ۱۴۱ خارج شویم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه ما امروز در ساختمانی مستقر هستیم که سند مالکیت آن در شرکت مترو وجود ندارد، گفت: شهرداری برای املاک و مستغلات خود آیین نامه هایی دارد اما موضوعات به هم گره خورده و نمی دانیم که تعیین تکلیف آن را می توانیم در سال ۱۴۰۲ باز کنیم یا خیر اما در ماه های اخیر پیگیری های متعددی را انجام دهیم.
به دنبال تعیین تکلیف و تقسیط جرائم هستیم
وی با بیان اینکه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ مالیات حقوق پرسنل به موقع پرداخت نشده بود، خاطرنشان کرد: از نیمه دوم به بعد مالیات حقوق کارکنان پرداخت شده و تا پایان امسال جرائم مشخص خواهد شد و به دنبال تعیین تکلیف و تقسیط جرائم هستیم. به احتمال زیاد این بند امسال از بند گزارش حسابرسی خارج می شود.
وی با بیان اینکه در یک یا دو سال اخیر تغییراتی در واگذاری اماکن تجاری و تبلیغاتی انجام شده است، گفت: تمام مزایده های ما در سامانه بارگذاری می شود و از کسی که می خواهد شرکت کند پیشاپیش به اندازه اجاره یک سال آینده، تضامین را دریافت خواهیم کرد. فضاهای تجاری شرکت بهره برداری مترو بسیار زیاد است و اینکه بازهم افراد بدحساب وجود داشته باشند و ما را درگیر دادگاه و شکایت کنند هم وجود دارد اما با توجه به وجود تضامین، سعی می شود که حق و حقوقی از شرکت ضایع نشود.
درستی با اعلام اینکه در زمینه به روز رسانی اطلاعات کارمندان رسمی و قراردادی باید بگوییم که یک یا دو شرکت در سطح شهرداری هنوز به سامانه متصل نشده اند، خاطرنشان کرد: این امور را باید سازمان فاوا انجام دهد و به نظر می رسد که شرکت بهره برداری تا پایان امسال از سامانه جامع منابع انسانی برخوردار خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه در  ۱۰ ماه اخیر حتی یک نفر از بیرون مجموعه وارد شرکت بهره برداری نشده، گفت: بنده ۱۰ ماه پیش به تنهایی وارد مجموعه شدم و حتی یک نفر را چه از شهرداری و چه خارج از شهرداری وارد مجموعه نکرده ام.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: برای تعیین تکلیف بندهای گزارش حسابرسی، موارد را پیگیری و هر آنچه نتوانم انجام دهم را در یک ماه پیش رو در گزارشی ارسال خواهم کرد و فرصت خواهم خواست.
 
علوی: هنوز شاهد بلاتکلیفی در عملکردها هستیم
سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا در واکنش به سخنان مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اظهار کرد: 2 سال است که از عمر شورای ششم گذر کردیم و همچنان ما شاهدیم که بسیاری از تکالیف از سوی مدیران شهرداری به حسابرسی دوره 1402 حواله داده شد که با توجه به گذشت 6 ماه از سال قطعا اگر اقدامی در این حوزه صورت می گرفت مدیران گزارشاتی را در صحن به اعضای شورا ارائه می دادند پس نتیجه این است که متاسفانه اقدامی انجام نشده است.
وی افزود: قطعا آشفتگی هایی در خصوص مسائل جاری وجود دارد پس باید بر حل آن التزام داشت چرا که این موضوعات در نهایت آبروی مدیریت شهری است.
 
امانی: راه اندازی مترو پرند و هشتگرد از تکالیف و الزامات دولت است
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا  در طرح پیشنهادی با بیان اینکه براساس قوانین اگر می خواهیم خارج از تهران هزینه کنیم قانونی نیست، اظهار کرد: با توجه به اینکه راه اندازی مترو پرند و هشتگرد از تکالیف و الزامات دولت است، شهرداری باید به شورا لایحه ارائه دهد تا به تصویب برسانیم و در این صورت در فرمانداری و هیات تطبیق نیز تصویب خواهد شد.
گفتنی است، گزارش حسابرسی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برای سال ۱۴۰۱ با حداکثر آراء موافق تأیید نمایندگان پارلمان شهری پایتخت شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: